РОЛЬ ПОЗИТИВНИХ ЕМОЦІЙ
В САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Тренінг
для старшокласників
Емоції
— це регулятор моральної
поведінки. Якщо людину довго нічого
не
турбувало, не тривожимо, вона починає відчувати справжній емоційний голод,
що
природно має свій прояв. Це добре відоме всім, наприклад, відчуття нудьги.
Емоційний
голод
не просто неприємний — він заважає нормальному розвитку
організму
в дитячому віці і згубно впливає у зрілому.
Як ми реагуємо на негатив навколо нас? Можна реагувати по-різному.
Є
варіанти, коли концентрується увага на помилках і невдачах, образливих
словах
і злості. Цей спосіб спілкування дуже
поширений у сучасному світі.
Люди,
які концентруються на негативі, потім самі починають створювати
негатив
навколо
себе.
Якщо до
вас приходять приємні думки, ви почуватиметеся щасливим.
Якщо приходять сумні думки,
почуватиметеся нещасним. Якщо думатимете про поразку, то обов'язково зазнаєте її. Якщо будете себе постійно жаліти, то станете скиглієм — вас почнуть уникати. Наше життя таке, як і
наші думки.
Мета тренінгу:
•
дослідження
психологічних проблем учасників групи та допомога в їх вирішенні;
•
поліпшення
суб'єктивного самопочуття та зміцнення психологічного здоров'я;
•
вивчення
психічних закономірностей, механізмів та ефективних способів
міжособистісної взаємодії для ефективного спілкування з людьми;
•
усвідомлення
необхідності використання «різної енергії» у різних
ситуаціях.
Основні завдання тренінгу:
•
розвивати
вміння емоційної та поведінкової саморегуляції;
•
сприяти
оволодінню навичками релаксації та управлінням м’язовим тонусом;
•
допомогти учасникам отримати
особистісний досвід переживання змінених станів свідомості і його практичного
використання;
•
робота з ресурсними станами.
Хід тренінгу
Вступ (35—40 хв)
Знайомство учасників тренінгу. Презентація (5 хв)
Учасники називають своє прізвище
та ім'я, рід заняття, хобі.
Оголошення мети і завдання
тренінгу
Вивчення
та аналіз очікувань учасників тренінгу. Вправа «Що чекаєте від тренінгу?» (10
хв)
Роздаються картки за кількістю
учасників групи, на яких написано: «Я чекаю від тренінгу:
1.
2.
3.
4.
Учасникам тренінгу пропонується
закінчити речення на картках, не обдумуючи, написати відповідь.
Визначення норм групи. Вправа «Правила групи» (5 хв)
Тренер пропонує правила пояснює
їх (якщо потрібно), вислуховуються пропозиції членів групи.
1. Постійність. (Кожен учасник працює від початку до кінця).
2. Принцип роботи
«тут і зараз». (Сприяє рефлексії учасників,умінню зосереджувати увагу на собі, своїх думках і почуттях, розвиток
навичок самоаналізу).
3. Щирість і відвертість. (Сприяє отриманню іншими учасниками чесного зворотного зв'язку, який
включає механізм самопізнання + міжособистісну взаємодію.)
4. Активність.
5. Право говорити «ні».
6. Слухати, не перебиваючи.
7. Конфіденційність. (Усе, про що говориться у групі, не
повинно виноситися за її межі.)
8. Принцип «Я».
(Самопізнання, самоаналіз, рефлексія:
«Я відчуваю…», «Мені здається»).
9. Не оцінювати.
10.Звертатися на ім’я.
10.Вимикати телефон.
ВПРАВИ ДЛЯ «РОЗІГРІВУ»
Вправа «Вам повідомлення» (10 хв)
Вправа проводиться по колу. Кожному учаснику пропонують передати привітання члену групи, який сидить
навпроти. Це повідомлення передається через
учасника, який сидить ліворуч.
Вправа «Автопортрет» (10 хв)
На аркуші паперу А4 кожен учасник повинен
намалювати автопортрет кольоровими олівцями. Малюнки підписуються зі зворотної сторони.
Потім збираються. Ведучий по черзі відкриває роботи для визначення автора.
Варто зауважити конкретний
чи передає емоційнжі ції залежать від наї стану, в якому ми
ОСНОВНА ЧАСТИНА
гол 20
хв)
Міні-лекція «Що Емоції
(з лат. етоуео —
приголомшую, хвилюю ) — психічне відображення у формі
безпосереднього пристрасного переживання життєвого
сенсу явищ і ситуацій, зумовленого ставленням їх об'єктивних властивостей до
потреб суб'єкта.
Емоційність —
особистісна властивість, яка характеризує схильність до швидкого та яскравого
прояву емоцій. Вона відображає внутрішню поведінку особистості. Емоційність
проявляється у зв'язку з такими діями чи результатами, які пов'язані з
мотивами, виступаючи суб'єктивною формою вираження значимих і актуальних
потреб особистості.
Зигмунд
Фройд уважав, що ми — насамперед істоти не раціональні, а
керовані могутніми емоційними силами, походження яких часто не усвідомлюється.
Емоції — засіб порятунку від стану напруження і засіб досягнення стану
задоволення.
Альфред
Адлер поділяв емоційний стан на частини: одна, яка не
пов'язана із суспільством і стосується досягнень індивідуальних цілей, інша —
пов'язана із суспільством і сприяє соціальній взаємодії. Не пов'язані з
суспільством емоції, такі як гнів, страх, ізольованість, спрямовані на
позитивні зміни у житті людини, за рахунок інших людей. Вони є результатом
відчуття невдалого життя й особистішої неспроможності.
Емоції призначені мобілізувати
сили індивіда на те, щоб зробити ще одну нову спробу. Пов'язані з суспільством
емоції соціально орієнтовані, як, наприклад, бажання розділити нашу радість і
наш сміх з іншими. Емоція симпатії є «чисто прояв соціального інтересу», вона
показує, наскільки сильно ми можемо бути прихильними до інших людей.
Нездатність людини повністю
відчувати задоволення нерідко пробуджує почуття гніву та злості. На основі
принципів терапії Райха, спочатку треба подолати подібні негативні емоції, а
потім можна повно і глибоко переживати позитивні емоції, які лежать в основі
будь-якої негативної емоції.
Курт
Левін пише: «Що більше ділянок власної сфери особистості
включено, то з більшою вірогідністю вона реагуватиме на події». На його думку,
саме емоції в кожному конкретному випадку обумовлені темою, яка в подібній
ситуації переважає в соціальній групі, до якої належить конкретна людина.
Отже,
емоції є соціально обумовленими.
Емоції бажані для нас і не тільки як регулятор моральної
поведінки. Якщо людину довго нічого не турбувало, не тривожило, вона починає
відчувати справжній емоційний голод, що природно має свій прояв. Це добре відоме всім,
наприклад, відчуття нудьги. Емоційний голод не просто неприємний — він заважає
нормальному розвитку організму в дитячому віці і згубно впливає у зрілому віці.
Як ми реагуємо на негатив навколо
нас? Можна реагувати по-різному. Є варіанти, коли концентрується увага на
помилках і невдачах, образливих словах і злості. Цей спосіб спілкування дуже
поширений у сучасному світі. Люди, які концентруються на негативі, потім самі
починають створювати негатив навколо себе.
Але дослідження показали, що в
будь-яких негативних діях завжди є щось позитивне. Емоційна реакція на невдачу
може бути більшою мірою змінена доречною похвалою чи змінами у соціальному
середовищі.
Маслоу наголошував,
що для самоактуалізації важливі позитивні емоції. Він закликав своїх колег
серйозно досліджувати вплив на людину емоцій щастя, радості, внутрішнього
спокою. Він вважав, що негативні емоції, внутрішнє напруження та конфлікти
забирають енергію індивіда і не сприяють його ефективному функціонуванню.
ВПРАВИ, ОРІЄНТОВАНІ НА РОЗШИРЕННЯ
УЯВИ ПРО ЕМОЦІЇ ТА ПОВ'ЯЗАНІ З НИМИ ФІЗИЧНІ СТАНИ
Вправа «Покажи свій стан» (5 хв) Група учасників стає в коло. По черзі кожен з
учасників показує свій внутрішній стан. Група має повторити за ним.
Вправа
«Спонтанний малюнок» (10 хв)
Заплющте очі, розслабтеся. На
аркуші паперу А4 простим олівцем, не розплющуючи очей, дайте волю своїй руці,
вона сама буде вимальовувати на ньому все, що у вас зараз на душі. Це може бути
щось конкретне або зовсім абстрактне. Головне — слухати свою руку. Незалежно
від вашої свідомості, всі болі, переживання, страхи, радості та надії мають проявитися
на папері.
Після закінчення роботи
погляньте, що у вас вийшло. Спробуйте проаналізувати, на що це схоже,
пригадайте свої емоції під час виконання завдання, які асоціації викликають
окремі елементи малюнка.
Вправа
«Гнів» (10 хв)
Не озвучуючи назву вправи,
запропонувати учасникам зробити поступовий ланцюжок фізичних дій: лягти на
килим, зігнути ноги в колінах, тупотіти ногами в підлогу, колотити повітря
кулаками, повертати голову в різні боки, говорити: «Не хочу, не буду».
Радість і збудження приходить не
від усвідомлення причини дії, а від незвичайного сценарію поведінки,
перебування за рамками дозволеного виховання стереотипів.
Після проведення вправи учасникам пропонують
поділитися своїм досвідом, як подолати гнів.
Вправа
«Плач — сміх» (10 хв)
У центрі кімнати треба зробити
два кола. Внутрішнє коло («коло плачу») і зовнішнє («коло сміху»). Потрібно, не
замислюючись, увійти в одне з кіл і вголос заплакати або засміятися. Уже через
хвилину зупинити плач або сміх. Якщо ви дійсно заплакали, потрібно швидко
перейти в інше коло, не давати собі залишитися в такому стані.
Вправа
«Малюємо свій страх» (5—10 хв) На аркуші паперу А4 простим олівцем намалюйте
свій страх, а потім спробуйте висміяти його. Будьте максимально вільними у
своїх фантазіях.
Під час виконання цієї вправи ви
позбавляєтеся ваших негативних настановлень. Після проведення вправи учасникам
пропонують поділитися своїм досвідом, як подолати страх.
Вправа
«Мама — тато» (10 хв)
Із групи учасників призначається «дитина», «мама» чи
«тато».
Ні «дитина», ні інші учасники не
знають, хто буде «мамою», хто «татом» (ведучий може торкнутися рукою до того,
хто буде «мамою» чи «татом», проходячи за спинами учасників).
Завдання кожного з учасників — дивитися на «дитину»,
з любов'ю знаходити в ній нові подробиці, думати про неї, ніби від вас залежить
усе позитивне в житті «дитини». Усі учасники — «мами» і «тата», але є два
«дійсних», призначених ведучим.
Вправа «Малюємо свою радість» (10— 15 хв)
На ватмані простим чи кольоровими олівцями учасники малюють
свою радість. Після завершення роботи иііімви
прикріплюється на дошці. Учасники
обговорюють, коментують намальоване.
Вправа
«М'язова та зорова релаксація»(10
хв)
Перегляд DVD
диску на вибір («Королівський
ліс», «Лісове джерело», «Баланс життя»).
Учасникам групи пропонують розслабитись
і прислухатися до свого фізичного та емоційного станів.
Вправа «Шляхи виходу з емоційного
стресу» (10 хв)
(робота у групах)
Вправа проводиться піл музичний супровід.
Кожній групі пропонується проаналізувати і вибрати
найрезультативніші шляхи виходу зі стресових станів.
Усі пропозиції записуються, а
потім обговорюються колективно.
Притча
Мудрець перевивав своєму учню всі таємниці буття. Це
тривало багато років. Одного разу учень вирішив перевірити мудреця, наскільки
той мудрий.
Тоді учень підійшов до вчителя зі
стиснутими долонями, в яких був живий метелик, і запитав:«У мене в руках живе
чи мертве?». Учень вирішив, що якщо мудрець скаже, що живе, він стисне долоні,
й метелик помре. Якщо скаже, що мертве, — він розкриє долоні, й метелик
полетить.
Відповідь мудреця була такою: «Усе у твоїх руках».
ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА
(15-20
хв)
Аналіз інформації, яка допомагає
у реальному житті
Вправа «Уявна подорож»
Зворотній
зв'язок щодо проведеної роботи
Вправа «Подарунок»
Членам групи по черзі
пропонується подякувати за роботу й
подарувати кожному учаснику щось
нематеріальне (це може бути зірочка з неба, талант, схід сонця тощо), тобто що
не можна покласти у кишеню, але можна взяти із собою і залишити в собі.
Прощання
Вправа «Оплески»
Учасникам пропонується стати в
коло. Аплодувати всім разом. Оплески — це символічна форма подяки.
Список літератури
1.Бурлачук Л. Ф., Грабовская И. А. Основы психотерапии. — К.: Ника-Центр, 2001.
2.Грачева Л. В. Эмоциональный
тренинг. — СПб.: Речь, 2004.
3.Грецов А. Тренинг общения для
подростков. — СПб.: Питер, 2007.
4.Евстихов О. Практика
психологичного тренинга. — СПб.: Речь, 2004.
5.Лесли Рай. Развитие навыков
тренинга. — СПб.: Питер, 2002.
6.Л ютова
Е. К.,
Монина Г. Б. Тренинг эффективного взаимодействия с детьми. —
СПб., 2001