КОРЕКЦІЙНО-ПРОФІЛАКТИЧНА ГРА
Останнім часом явища дезадаптації в
дітей і підлітків стали предметом численних
медичних, психофізичних і психологічних досліджень. У сучасних шкільних програмах майже немає спеціальних занять,
присвячених формуванню соціальних
навичок або їхніх окремих елементів. Передбачається, що «життя всього навчить». Але хоча в цьому є дещиця істини,
все-таки орієнтоване навчання
допомогло б уникнути багатьох проблем.
етою роботи
шкільного психолога є організація профілактики й подолання учнями шкільної та соціальної
дезадаптації. На мій погляд, найбільш успішно
реалізуються профілактичні програми, в яких навчання
соціальних і здоров'язберігаючих навичок збереження здоров'я реалізується через гру, програвання й переживання ситуації.
Мета:
•
формувати найважливіші соціальні навички, що сприяють успішній адаптації
в суспільстві;
•
формувати здатність
конструктивно взаємодіяти з членами групи в досягненні
загальної мети;
•
вивчити психологічний
клімат у класі.
Завдання:
•
сприяти адаптації дітей
у суспільстві;
•
ознайомити дітей зі
старшою школою, з кабінетною системою роботи,
з учителями;
•
сформувати прагнення до
спільної діяльності з однокласниками, уявлення
про залежність результату загальної роботи від розподілу
обов'язків і дотримання їх
колективом;
•
вивчення психологічного
клімату в класі, розподіл ролей, виявлення «лідера»,
«знедолених», «знехтуваних» учнів.
Методичне оснащення:
•
конверти з запитаннями
для учнів з урахуванням розташування школи, кабінетів, робочого персоналу;
•
фломастери, маркери,
ватман (2 аркуші), аркуші формату А4, ручки,
грамота, скотч, повітряні кулі, бейджики з іменами
й прізвищами дітей, фотографії маленького
формату всіх дітей і вчителя, кольоровий
папір, ножиці, клей, стрілки для проходження
етапів шляху, тканина (смужки
завширшки 25 см завдовжки 5 м)
двох кольорів, вивіска-плакат з
написами острів «Казковий» і місто
майбутнього
«Мудре».
Правила
гри
1.
«Один за всіх, усі за
одного».
2.
Дій толерантно.
3.
Без стуку не входь.
4.
Голосно не говори
—тривають уроки.
5.
Поводься так, як хочеш,
щоб із тобою поводилися.
Ведучий. Діти! З роки тому ви вступили до нашої школи.
Чи вміли ви тоді читати, писати, розв'язувати задачі,
спілкуватися в такому великому колективі — одним
словом, навчатися? Напевно, ні.
Але от минуло 3 роки, і що відбулося? Ви читаєте, пишете, розв'язуєте задачі, малюєте, співаєте, обстоюєте свою
думку. У вас у класі відбулися зміни, ви подорослішали. У
вас з'явилося багато друзів, є улюблені предмети, вчителі
(називають їх).
Ви незабаром підете до 5-го класу. Це цікавий період
життя. У вас з'явиться багато нових
друзів-учителів. Ви взаємодіятимете у великому
дорослому колективі. На вашому шляху будуть
ситуації, з яких вам треба вміти вийти з гідністю. І
наша мета допомогти вам у цьому.
Але настав і ваш час осягати щось нове, невідоме для вас, іти вперед. Вам за ці роки довелося подолати багато
труднощів. Як ви з ними впоралися, чи готові ви йти в доросле життя, зараз ми це побачимо.
Починаймо нашу
казково-реальну гру
Відомо, що існують два світи — сучасності та майбутнього.
У світі сучасності є острів «Казковий», де живуть 32...людини, це красиві й розумні діти. На цьому острові є головна людина, яка керує всім життям острова, — це мудра, сильна, чарівна жінка, проводир усіх боїв і боїв за честь свого острова, і звуть її Тетяна Петрівна.
Але час спливає невблаганно швидко. Діти ростуть, і їм стає тісно на острові. І мудра Тетяна Петрівна приймає рішення
йти в похід і взяти штурмом велике місто
майбутнього «Мудрий».
Діти острова «Казковий» уже готові узяти місто майбутнього.
Але раптом почали відбуватися дивні речі. Зникла Тетяна Петрівна, залишивши
лист.
Діти читають листа
«Дорогі діти!!! Я вас дуже люблю. І тому хочу перевірити вашу відданість нашому красивому й улюбленому островові «Казковий».
Шукайте мене в кінці шляху. Для цього вам доведеться подолати багато
перешкод. Але ви в мене вже дорослі й
мудрі, я у вас дуже вірю і довіряю вам
цей шлях пройти самим. Удачі вам!!!
до зустрічі».
Ведучий пояснює дітям, як проходити шлях. Поділяє дітей умовно на 2 групи (групи самі вибирають назву). Усі читають правила. Погоджуються з ними.
Починається подорож. Усі питання група записує.
Маршрут і список запитань формується у міру просування
груп.
Діти йдуть один за одним на перший поверх.
Кабінет психолога. Перша зупинка — запитання до психолога. Кого
найбільше любить психолог? (Дітей.)
Діти просуваються, стрибаючи на правій нозі до кабінету секретаря по червоній стрічці.
Секретар. Скільки дітей у вашому класі?
Директор. Як звуть директора школи?
Медпункт. Що необхідно зробити, якщо упала людина? (Допомогти
підвестися, запропонувати допомогу,
подзвонити ОЗ і т. д.)
Кабінет
завуча. Хто господар кабінету?
Які події відбуваються в цьому кабінеті?
(Діти
просуваються по синій стрічці, стрибаючи на
лівій нозі)
Їдальня. Як звуть головного кухаря? Що найбільше люблять готувати кухарі?
(Стрілки йдуть звивистою лінією. Діти пересуваються один за одним.)
Учительська. Скільки в школі вчителів? Скласти вірш для усіх учителів школи — першій групі, про школу — другій групі.
Кабінет біології. Що в кабінеті цікавого? Написати,
як звуть господаря кабінету?
Кабінет інформатики. Скільки в школі комп'ютерів? Для чого вони
потрібні? .
Кабінет малювання. Намалювати загальний малюнок у подарунок школі.
Усі йдуть з кульками
між животом і спиною один за одним (щоб кульки не впустити) від кабінету
малювання до кабінету директора. Перед кабінетом усі кульки в руках. Відкрити
кабінет. (У кабінеті ховається директор). Завдання – скласти вірш своїй
улюбленій учительці. Йдуть до Тетяни Петрівни, читають вірш і вручають
кульки.
Усі стають у коло, посередині Тетяна Петрівна з двома
дітьми, і йдуть у молодшу школу у
свій клас.
У холі школи всі в колі. Вправа «Ромашка».
У класі триває нагородження дітей грамотою і пропонують
частування.
Через якийсь час після цього заходу діти вирізають з
кольорового паперу кожний свою долоньку. їм
пропонується зробити дарчий напис у
вигляді зменшувально-пестливого
прикметника для своєї вчительки. Усі
діти працюють з психологом. Наклеюють
усі долоньки на аркуш, у центрі якого
на великому жовтому колі, у вигляді сонця, розташовані фотографії дітей і вчителя. Усі дружно, з гарним настроєм, дарують цей плакат учительці.
Примітка
Роботу закінчено. Море позитивних емоцій у дітей, у вчителя (розплакалася, зі словами «мені ніхто ніколи не говорив стільки приємних, ласкавих слів, я це пам'ятатиму все своє життя»).
Спілкування з дітьми приносить мені величезне
задоволення. Я людина творча і у своїй
практиці часто застосовую рольові ігри,
тренінги. Вважаю, що форма спілкування
тут «на рівних», а це дуже важливо для
розкриття творчого потенціалу дитини. Програючи свою роль і переживаючи ситуацію, дитина вчиться сама приймати рішення, самостійність — це її дорослість. А бути
дорослими прагнуть усі діти.
|