ГРА ТА ІГРАШКИ
Одним з етапів моєї
роботи є дослідження впливу гри та іграшки на розвиток дитини.
Чому граються діти? Для чого потрібна гра? Такі питання хвилювали відомого ученого, психолога Давида Борисовича Ельконіна, коли він спостерігав за двома своїми дочками-дошкільницями.
Якось (це було до війни) йому довелося одному залишитися з дітьми. Вони читали,
малювали, вовтузилися, пустували. Прийшов час снідати,
дітям була приготовлена традиційна манна каша, від якої
вони, навідріз відмовилися. Не бажаючи затьмарювати хороший настрій, батько запропонував їм
погратися в «дитячий садок», на що дівчатка з
радістю погодилися. Були розподілені ролі: тато — вихователь, дочки —діти дитячого садка. Весь антураж відповідав сюжету: збираючись на «прогулянку», діти одягли пальто, тато - «вихователь» також, вони ходили «гуляли» по кімнаті, потім
прийшли «додому», читали. Прийшов час сніданку.
Одна дівчинка виконувала роль «чергової». «Вихователь»
одягнув фартух, «діти» сіли за стіл і з задоволенням з'їли манну кашу, навіть попросили добавку, хоча зовсім недавно відмовлялися від неї.
Цей випадок змусив молодого вченого задуматися про гру, її походження, значення, основні функції й ті чудові «перетворення», які відбуваються в грі. Так з'явилася чудова книга «Психологія гри», фундаментальне дослідження, присвячене двом маленьким дочкам і дружині, які загинули під час Блокади Ленінграда.
Гра дітей. Скільки радості й захвату, скільки
дружніх взаємин і конфліктів, як вона
потрібна нашим дітям. Інколи потреба
гратися не зникає навіть у зрілому віці. Якось декілька студенток розповіли
мені, що вони гралися в
«дочки-матері» у віці 20— 23 років,
відчуваючи потребу в цьому й заклопотаність:
чи це не патологія?
Всі психологи одностайно стверджують: без гри неможливий нормальний розвиток дитини. А в дошкільному віці в 3—7
років гра є провідною діяльністю, тобто, визначає
розвиток дитини в цьому віці й закладає основи її майбутнього становлення.
Характер відтворення людських взаємин
у грі, може бути дуже різним. Це й стосунки
взаємної допомоги й співпраці, турботи
й уваги, поділу праці, але можуть бути й
стосунки володарювання, навіть деспотизму,
ворожості, брутальності тощо. Гра — школа
реальних взаємин, школа поступок і
терпимості.
Основний мотив гри: діяти, як дорослий. Але для того, щоб у грі дітей з'явилися позитивні мотиви взаємин необхідно, щоб дорослий став для дитини зразком, еталоном, «мірою всіх речей».
У грі, крім цього, є ще ряд важливих моментів, які благотворно позначаються на
розвитку дітей. Це використання
предметів-замінників, коли відсутні іграшки або предмети замінюють іншими предметами, причому зовнішня
подібність зовсім не обов'язкова, головне—це функціональні властивості
предмета, тобто здатність використовувати предмет замість відсутнього. Наприклад, олівець може бути, ножиком, гребінцем і навіть конячкою. Уявляєте, який простір для
розвитку спритності, уяви, винахідливості. Хіба це те,
коли в малюка є повний комплект іграшок, і потреби у використанні предметів-замінників
немає. Але ж саме предмети-замінники, які використовуються в грі,
розвивають творчість, спритність,
кмітливість, самостійність, уміння з
обмеженого числа предметів створити
повноцінну гру.
Про те, наскільки важлива рольова
гра для дитини, найкраще свідчать випадки, коли
через її відсутність спотворюється нормальний розвиток дитини.
У практиці консультування я зустрічалася
з випадками, коли дошкільники не
вміли гратися в рольові ігри й
навіть не відчували в цьому потреби.
Нерозвиненість рольової гри свідчить
про відсутність, дефіцит або деформацію
взаємин у родині або в групі однолітків.
Зараз ми є свідками руйнування рольової гри, що є наслідком руйнування людських стосунків. Причини різні: витіснення гри комп'ютером, відсутність товариства
для гри, домашня ізоляція, сімейні конфлікти
тощо.
Зупинимося докладніше на витісненні рольової гри
комп'ютером. Деякі батьки можуть відразу
заперечити, апелювати до розвивального
характеру комп'ютерних ігор. Що ж
розвивають такі ігри? Швидкість реакції,
увагу? Так. А яке відношення це має до виховної мети, якщо ми її правильно розуміємо? Звичайно, якщо ми зводимо виховання до розвитку психічних процесів, то комп'ютер цілком цьому відповідає. Тоді не нарікайте, й на виході одержите відповідний «продукт» із розвинутою швидкістю реакції. Якщо ж мету виховання розуміють як формування душевної зрілості, що передбачає здатність боротися зі своїм злом, щоб
стати кращою, тоді до чого тут швидкість
реакції? Йдеться, звичайно, не про применшення
достоїнств комп'ютера, який дійсно
дуже зручний і необхідний у нашому
житті. Ні, йдеться про зловживання, про перетворення інструмента в предмет залежності й пристрасті.
Тема ця відома тим батькам, які вже заклопотані комп'ютерною залежністю своїх підростаючих дітей, тому особливо звертаюся до батьків, діти яких ще не дійшли до цього. Залежність від будь-якої пристрасті (зокрема від комп'ютера) називається адитивним синдромом. Що відбувається при цьому? Які наслідки цього захоплення? Не зупинятимуся на клінічних випадках комп'ютерної залежності: погіршенні зору, загального фізичного розвитку, вегето-судинної дистонії (відомий випадок інсульту й смерті 12-літнього хлопчика, який перегрався
в комп'ютер, у Китаї створена клініка для лікування
комп'ютерної залежності тощо). Зупинимося на
психологічних особливостях цього явища. Для цього
розглянемо комп'ютерні ігри порівняно з сюжетно-рольовими іграми дітей. У сюжетно-рольовій грі дитина уявляє ситуацію й розігрує її. У ролі розгортається втілення ідеальних уявлень дитини, Так розвивається світ ідеальних образів,
що полягає в постановці мети (мета — це ідеальний образ майбутнього), у плануванні, в уявленні ходу гри,
сюжетних ситуацій тощо. Але головне в грі
це те, що дитина робить дії для матеріального втілення задуманого. Це — акт творення! Такі необхідні здібності визначають розвиток дитини, її підготовку до школи, в грі відпрацьовуються навички людського спілкування,
взаєморозуміння, вміння вирішувати конфліктні
ситуації тощо.
Що таке віртуальний світ? Чим він відрізняється від світу рольової гри, де ідеальні образи перетворюються в матеріальні дії і
вчинки? Віртуальний світ — це теж світ образів.
Однак, віртуальні образи, не створюються самою дитиною, а задаються (або нав'язують) ззовні. Отже, їх не треба вигадувати, зображати, втілювати. У віртуальному світі немає дій для матеріального втілення. Проте є ілюзія всемогутності, коли досить натиснути на кнопку й можна «зробити», «вчинити», «здійснити» тощо.
Справа в тому, що образи уяви виникають у результаті самостійної активності, тобто самі створюються: визначив
мету, задумав план дій, втілив. Це втілення здійснюється самостійно й вимагає зусиль, старань,
творчості, вміння співвідносити свої дії з діями
інших, що завжди відповідає бажанням і можливостям
дитини.
У віртуальному світі образи не треба народжувати, вони вже готові й, пропонуючись ззовні, можуть не відповідати дитині, її особливостям, віку тощо.
Віртуальні образи не треба втілювати, ними можна тільки маніпулювати! До речі, маніпулювання —характерна властивість того, хто хоче панувати й підкоряти своїй волі волю інших.
Чому діти успішно вчаться, граючись у «необразливі» комп'ютерні ігри? Особливістю віртуальних образів є їхня привабливість: яскравість
і динамізм збуджують дитину й породжують залежність, що
проявляється в непомірному бажанні розваг. Навіть якщо це необразливі побутові ігри, де, натиснувши на кнопки, можна приготувати обід, взяти морквину й «натерти» ЇЇ на
екрані, вони не розвивають працьовитість і моторику,
бажання допомогти мамі. Під час гри в «дочки-матері»
«мама» не просто готує обід, а піклується про «дітей», проявляючи своє ставлення до них у вигляді ласки й покарання, доброти й турботи. Дитина біля комп'ютера звикає натискати на кнопки, а не робити вчинки, йде підміна живої реальності. Це може гальмувати освоєння рольової гри. Дитина, яка не освоїла рольову гру, згодом переживатиме різні труднощі в спілкуванні.
Не йдеться вже про жорстокі ігри, коли дитина перестає відчувати зло, вона так часто віртуально вбивала, що була змушена охолодити своє серце. Зараження жорстокою інформацією від медіума називається моральною
інфекцією або «інформаційним зараженням». Життя у віртуальному світі, світі відсутності самостійного вибору й самостійних зусиль, не має головного —творення, творчого акту, матеріального втілення.
Зневірений читач може сказати: ми живемо в такий час, коли важко вберегти дитину від комп'ютера. Важко, але можна, якщо,
по-перше, батьки розуміють наслідки цього
захоплення. По-друге, якщо є розуміння того, що
комп'ютер, річ, звичайно, дуже зручна, але все-таки краще,
щоб він нам служив, а не ми йому. По-третє, повинна бути
альтернатива у вигляді повноцінного,
здорового, активного життя родини,
де намагаються жити в атмосфері тепла,
взаєморозуміння й духовного єднання.
Не садіть свою дитину за комп'ютерні ігри, якими б
хорошими вони не були, як би не просила вас
дитина про це. Комп'ютер може витіснити рольову гру.
Однією з найорганічніших форм гри є ігри з природним матеріалом, прості продуктивні види діяльності: ліплення, малювання, аплікація, рукоділля. Скільки радості може одержати дитина від цього. І ця радість творчості робить її
творцем. З'єднуючись із природою через палички, шишки, пісок, глину дитина
отримує енергію самого життя.
Недавно я побувала в гостях в однієї молодої пари, що виховує 3,5-річного сина. Картина типова, батьки зайняті: робота, домашні справи, інші життєві проблеми. Сина
потрібно зайняти або «нейтралізувати». Йому вмикають телевізор, де відбувається мелькання мальованих
фігур, лемент, музика. Батькам зручно, тому що вони
знають, що дитина надійно «прикута»: не буде їм
заважати запитаннями, метушнею, та й прибирати потім не треба (з природним матеріалом стільки сміття) тощо. Періодично репетує
реклама.
Проходить хвилин 40, дитині набридає телевізор,
хлопчик дістає з ящика іграшковий паровозик
із вагончиком і машиністом і
починає «їздити». Однак телевізійне дійство не вмовкає й вимагає до себе уваги. Хлопчик перед вибором: він ще не відпустив паровоз, але телевізор «вихоплює» його з ігрової ситуації й змушує тупо дивитися на рухомі картинки. Батьки зовсім не розуміють змісту буденної, звичної ситуації, не
розуміють, що поганого в тому, що малюк у «кінських» дозах сприймає
казна-яку продукцію, що стане змістом
внутрішнього світу їхньої дитини й витіснить багато чого з того, чим повинна була б вона займатися.
Я думаю, що якби мама, не вмикала телевізор, а поклала перед малюком альбом, олівці, пластилін або набір невизначених предметів, або
конструктор, або іграшки для сюжетної гри...
або... або..., то тим самим вона мимоволі створила б умови для виникнення гри або продуктивних видів діяльності, які розвивають в дитини моторику,
винахідливість, уміння ставити мету й
планувати, волю, пізнавальний інтерес, тобто
всі ті навички й здібності, необхідні для
навчання в школі.
Створюється враження, що занурення в «трясовину» буденної суєти, позбавляє батьків можливості адекватно
сприймати ситуацію, бачити її цілісно, усвідомлено, розуміти, що за всіма діями стоять відповідні
наслідки.
Ще один суттєвий момент — правильний підбір іграшок. Це
важливо, тому що неправильно підібрані іграшки
можуть негативно впливати на розвиток дитини. Скільки і які іграшки повинні бути в дітей? 100 років тому в лабораторії класика німецької
психології Курта Левіна був проведений експеримент для
виявлення впливу іграшок на гру. Експеримент
полягав у тому, що дитині для гри пропонувалися прості іграшки, невизначені предмети (кубики, палички, кулі), папір, олівці з якими дитина могла гратися. (За грою спостерігали.)
Через якийсь час дитину переводили в кімнату за перегородкою, де був повний комплект яскравих іграшок (посуд, ляльки, меблі тощо). Дитина гралася. Потім її повертали в першу кімнату з простими іграшками й предметами й спостерігали
за грою, причому перегородка між кімнатами була прозорою, й дитина могла бачити численні яскраві іграшки.
Спостереження показали: значно знижувалася якість гри з простими іграшками й предметами. Висновок: надмір іграшок гальмує використання предметів-замінників і розвиток простих видів продуктивної діяльності (малювання, ліплення тощо), гальмує розвиток
уяви, творчості, активності. До загальних
вимог при дозуванні іграшок ставиться
правило: чим менша дитина, тим менше
іграшок повинно бути в полі її зору.
Психологи й педіатри вважають, що надмір і різнобарвність іграшок може привести до строкатості й нестійкості почуттів, поверховості й мінливості симпатій. Краще дати дитині кілька іграшок, а інші заховати, щоб вона їх призабула, а потім сприйняла їх, як нові. Згадайте хлопчика з фільму «Іграшка», він мав потребу в простому людському теплій турботі.
Тепер трохи про ляльок або тваринок, об'єктів емоційного
спілкування. Ляльки й тваринки — це ідеальні друзі, які
все розуміють і не пам'ятають зла. Ляльки, герої казок повинні обов'язково нести в собі моральну характеристику. Тільки тоді дитина може зосередити на
них весь свій моральний досвід, може програти сюжет із проблемними ситуаціями міжособистісних взаємин. Улюблена іграшка повинна вчити дитину добру, здатності ідентифікуватися з лялькою, природою, іншими людьми.
На жаль, багато батьків, вибираючи ляльки, керуються їхнім зовнішнім виглядом: яскравістю фарб, привабливістю, модою. Звичайно, гарна лялька — мрія
будь-якої дівчинки. Це ж так природно — мати гарну ляльку. Однак кожна лялька має свій образ, свою моральну характеристику. Розповсюджені зараз ляльки Барбі — це образ жінки, яка може бути дружиною, коханкою, матір'ю. Про неї не потрібно піклуватися: її не потрібно годувати, заколисувати, з нею не потрібно гуляти, її не потрібно виховувати, її потрібно одягати так, щоб вона подобалася чоловікам, вона може
відпочивати, розважатися. Традиційна гра в «дочки-матері» вимагає ляльок-дітей, де відпрацьовуються
навички майбутнього материнства, а яка з Барбі
дочка? Відомі московські психологи Ірина Медвєдєва
й Тетяна Шишова говорять, що спочатку лялька Барбі призначалася для.... звеселяння дорослих. Правда, звалася вона тоді по-іншому й була набагато більших розмірів. У середині XX століття її пробували продавати як
«сексуальну партнерку» для моряків. Однак суспільство
обурилося. Іграшка емігрувала в Америку, де суттєво
зменшилася в розмірах і отримала нове ім'я. Але вигляд
«секс-бомби» залишився, і це принципово відрізняє Барбі від традиційних ляльок. От і вирішуйте, яку дочку ви хочете виховати: турботливу матір або жінку, що фліртує. Ці навички відпрацьовуються в дитинстві.
Є й інші іграшки — агресивні. Такі іграшки нібито для того, щоб допомогти дитині зжити «вроджену» агресивність, а на ділі виховують у дитини садистські схильності. Дозволені вправлення дитини в насильстві, хоча б в ігровій формі можуть сформувати холодну відчуженість, зняти табу на життя людини, сформувати
ставлення до іншої людини як до знеособленої нецінної істоти. Потрібно відрізняти ігри в «війну», де йде справедливий бій, відпрацьовуються риси
справжнього чоловіка: сміливість,
спритність, здатність захистити слабкого, мужність.
Як правило, діти граються в те, чим живуть дорослі. Раніше гралися в «війну», тому що патріотична тематика була цілком органічна часу.
Зараз війни інші, інші образи. На жаль, моральна характеристика цих образів значно знижена. Монстри, монстрики, чудовиська, — збірні образи, які концентрують у собі щось таємниче й
загрозливе. Якщо ці образи привабливі для
дитини, а в дітей, привабливе зв'язується
з добром, то добром стає щось таємниче
й загрозливе, саме це й буде приваблювати
потім вашу дитину. Тоді в підлітковому
та юнацькому віці потрібні будуть вже не
іграшки, а наркотики, алкоголь тощо. Тому
краще підбирати іграшки, які несли б
у собі моральну характеристику, щоб позитивне
приваблювало вашу дитину й створювало
правильні, не розмиті уявлення про добро
й зло. Саме ці чіткі уявлення дають можливість
правильно орієнтуватися у світі.
Головний принцип, яким потрібно керуватися, полягає в тому, що все повинне бути корисним, а не шкодити, ігри й іграшки, не виключення. Тому, перед тим, як садити дитину за комп'ютер або телевізор, подумайте, чи не витіснить це гру, чи не породить залежність. Виховує все, що оточує дитину: люди, іграшки, спосіб життя, поведінка
і вчинки. Процес цей невидимий і тривалий, зате результат зримий і набагато серйозніший, ніж «необразливі» ігри й іграшки.
|